S&P Wzmacnianie nawierzchni asfaltowych
Siatki kompozytowe do wzmocnień nawierzchni asfaltowych
Zapobieganie pęknięciom
Stacja paliw w Parsbergu znajduje się tuż przy mocno ruchliwej autostradzie A3, która biegnie od granicy holenderskiej w północno-zachodniej części kraju do granicy austriackiej na południowym wschodzie. Ponieważ jest to kluczowa trasa w sercu Europy, jest często uczęszczana przez samochody ciężarowe, a stacja paliw w Parsbergu jest z kolei często odwiedzana.
Droga dojazdowa do parkingu dla ciężarówek stacji paliw Parsberg znajduje się na skarpie. Podlega ogromnym obciążeniom ze względu na dużą dzienną liczbę ciężarówek, które zwalniają tutaj, a następnie skręcają na parking. Siły ścinające działające na konstrukcję asfaltu są tak duże, że niektóre obszary musiały być odnawiane co roku z powodu pęknięć, które wystąpiły, co spowodowało wysokie koszty i wysiłek. W poszukiwaniu bardziej zrównoważonego rozwiązania dla klienta prywatnego, firma budowlana odpowiedzialna za utrzymanie ruchu zwróciła się w 2011 roku do partnera handlowego S&P w Bawarii, Nadler Straßentechnik GmbH.
W ścisłej współpracy między zaangażowanymi stronami i przy doradztwie inżynierów z S&P opracowano koncepcję naprawy, która z jednej strony spełni wymagania klienta, a z drugiej strony ograniczy czas zamknięcia drogi do minimum. Nawierzchnia asfaltowa w dotkniętym obszarze została zastąpiona do grubości 4 cm i wzmocniona karboastem® S&P G. Do tego celu użyto betonu asfaltowego o specjalnych wymaganiach (S) ze spoiwem modyfikowanym polimerem. Zbrojenie asfaltowe zostało umieszczone pod nowym torem ścieralnym na wcześniej przygotowanym frezowanym podłożu. Następnie nawierzchnia została tymczasowo pokryta grubą warstwą 2/5-ziarnistych odłamków, aby chronić nowo utwardzony tor nawierzchni, dopóki nie zostanie całkowicie osadzony i utwardzony, aby obszar mógł zostać ponownie otwarty dla ruchu tak szybko, jak to możliwe.
W tym scenariuszu zbrojenie asfaltowe wykonuje dwa zadania. Z jednej strony zwiększa sztywność konstrukcji asfaltowej, rozkładając naprężenia ścinające na większym obszarze i kotwiąc je w nadwoziu drogi. Z drugiej strony chroni nową warstwę asfaltu przed odblaskowym pękaniem uszkodzeń, które mogą występować w głębszych warstwach asfaltu.
Śledzenie projektu
Wspólnie opracowane rozwiązanie wykorzystujące S&P Carbophalt® G sprawdziło się znakomicie pomimo ekstremalnie trudnych warunków. Nawet 6 lat po odnowieniu nawierzchni na naprawionym odcinku nie zaobserwowano żadnych uszkodzeń ani pęknięć. Dopiero w 2020 r., 9 lat po instalacji, zaczęły pojawiać się pierwsze oznaki zużycia w postaci początkowych pęknięć góra-dół, ale nie osiągnęły one jeszcze stopnia, aby zakwestionować przydatność naprawionej powierzchni. W porównaniu z poprzednio wymaganym rocznym cyklem napraw oznacza to, że żywotność nawierzchni asfaltowej można zwiększyć co najmniej dziewięciokrotnie za pomocą siatki wzmacniającej asfalt S&P Carbophalt® G.
W projekcie wykorzystano: