Wzmocnienie drogi osiedlowej - Vesterled - Tjæreborg, Dania

Siatki wzmacniające asfalt S&P mogą być również idealnym długoterminowym rozwiązaniem do zwalczania pęknięć na drogach osiedlowych. W tym konkretnym przypadku S&P Carbophalt® G 200/200 został wykorzystany w projekcie w gminie Esbjerg w zachodniej Danii.

Na tej stronie

Temat
Wzmocnienie drogi osiedlowej
Objekt
Vesterled
Miejsce
Tjæreborg
Stan
Gmina Esbjerg
Kraj
Denmark
Data

Sytuacja

Vesterled to droga osiedlowa, która doznała wielu uszkodzeń z upływem czasu. Droga posiadała również szereg połączeń i pokryw serwisowych, w związku z remontem kanalizacji.

Pękanie w nawierzchniach asfaltowych może wystąpić w wyniku rozluźnienia, gdy asfalt staje się sztywny i kruchy z wiekiem. Powoduje to zmniejszenie elastyczności asfaltu, czyniąc go podatnym na uszkodzenia pod względem ugięcia, zmiany temperatury i skurczu.

Rozwiązania

W koordynacji z gminą, S&P zaproponowało wzmocnienie drogi S&P Carbophalt® G 200/200 w ramach 30 mm SMA Wear Course, aby zapewnić długoterminowe trwałe rozwiązanie, które ostatecznie znacznie zmniejszyłoby koszty konserwacji i zużycie zasobów.

Rozwiązanie zostało wdrożone, a cała droga została wzmocniona, aby przeciwdziałać potencjalnym pęknięciom odbicia w około 30 mm nowym torze zużycia.

Oszczędności

Do celów obliczeń LCC przyjęto oczekiwaną żywotność wzmocnionego przebiegu zużycia na około 24 lata - co odpowiada oczekiwanej żywotności dróg osiedlowych bez uszkodzenia podłoża.

Obliczenia pokazują, że po 24 latach gmina zaoszczędzi około 300 000 DKK (obecnie korony duńskie). Oczekuje się, że wzmocnienie zostanie zachowane poprzez wymianę nawierzchni po 24 latach, a dalsze obliczenia oparte na modelu LCC pokazują, że po 40 latach oszczędności dla gminy wyniosą co najmniej 600 000 DKK (ponownie w oparciu o dzisiejsze korony duńskie).

Śledzenie projektu

W 2022 r. zaobserwowano poważne pęknięcia na drogach dojazdowych, które zostały naprawione w tym samym czasie, ale bez wzmocnienia. Pęknięcia mają taki sam charakter jak w przeszłości i są w różnych kierunkach. Dla porównania, odcinek drogi wzmocniony S&P Carbophalt® G 200/200 pozostał w doskonałym stanie, co widać na poniższych zdjęciach.

Material

W projekcie wykorzystano:

S&P Carbophalt® G 200/200 2.700 m2 – siatka do zbrojenia warstw nawierzchni asfaltowych wykonana z włókien węglowych w obu kierunkach wstępnie przesączana asfaltem z jednostronną posypką z piasku kwarcowego i ochronną folią poliestrową zabezpieczającą przed sklejeniem

 

Contact

S&P Reinforcement Poland

S&P Polska Sp. z o.o.

Ul. Bydgoska 9
82-200 Malbork
Polska