Tor wyścigowy - Formuły 1 - Baku, Azerbejdżan

Grand Prix Azerbejdżanu Formuły 1 odbywa się na torze Baku City Circuit od 2016 roku. Tor uliczny - jedyny z trzech w kalendarzu wyścigowym Formuły 1 - biegnie między innymi przez Icheri Sheher, historyczne stare miasto w Baku.

Na tej stronie

Temat
Tor wyścigowy
Objekt
Formuły 1
Miejsce
Baku
Stan
Baku
Kraj
Azerbaijan
Data

Sytuacja

Stare centrum miasta jest poprzecinane licznymi zabytkowymi brukowanymi uliczkami, które stanowiły szczególne wyzwanie dla organizatorów torów wyścigowych. Tym bardziej, że Icheri Sheher od 2000 roku jest wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Aby nie zagrozić temu statusowi, konieczne było spełnienie wymogów UNESCO, zgodnie z którymi tor wyścigowy mógł zostać zdemontowany bez pozostawiania jakichkolwiek pozostałości po zakończeniu użytkowania. Wymagało to przestrzennego i mechanicznego oddzielenia historycznej nawierzchni od asfaltowej konstrukcji toru wyścigowego. W realistycznych ramach można to rozwiązać jedynie za pomocą warstwy oddzielającej odpryski - co jednak stanowiło nowe wyzwanie.

Ze względu na ekstremalne obciążenia wywierane przez pojazdy wyścigowe na krętym torze starego miasta - do 4,5 g w strefach hamowania i zakrętach - istniało ryzyko rozerwania lub wypchnięcia konstrukcji asfaltowej, ponieważ zostałaby odłączona od podbudowy. W poszukiwaniu rozwiązania firma inżynieryjna Hart Consult International GmbH, której zlecono planowanie i zarządzanie projektem toru wyścigowego, zwróciła się do S&P Clever Reinforcement GmbH.

Rozwiązania

Koncepcja

W ścisłej współpracy między Hart Consult International GmbH i inżynierami S&P opracowano koncepcję, aby sprostać wyzwaniom. Planowano wzmocnienie trójwarstwowej struktury asfaltowej w szczególnie obciążonych obszarach, takich jak zakręty i strefy hamowania, wzmocnionymi siatkami S&P Carbophalt® G 200/200. Celem zastosowania zbrojenia asfaltowego było rozłożenie ekstremalnych obciążeń powodowanych przez pojazdy wyścigowe na większym obszarze i zakotwiczenie ich w elemencie. Miało to przeciwdziałać uszkodzeniom asfaltu. 

Najwyższej jakości właściwości włókien S&P Carbophalt® G 200/200

W tym celu włókna zbrojenia muszą być bardzo sztywne (wysoki moduł sprężystości) i mieć wysoką wytrzymałość na rozciąganie, aby mogły pochłaniać duże siły rozciągające nawet przy bardzo małych wydłużeniach. Ponadto konieczne jest mocne związanie włókien z warstwą asfaltową, a także wysokie Związanie mechaniczne między warstwami asfaltu. S&P Carbophalt® G 200/200 to siatka wzmacniająca z włókna węglowe w kierunku wzdłużnym i poprzecznym. Wyjątkowo wysoki moduł sprężystości włókien (>240 000 GPa) pozwala na wytrzymałość siatki na rozciąganie 200 kN/m przy maksymalnym wydłużeniu <1,5%. Ze względu na adaptowalną strukturę siatki i penetrację asfaltu, powstaje bardzo mocne związanie między włóknami a asfaltem, co oznacza, że mogą one być aktywowane natychmiast, gdy działają na nie siły. To sprawia, że S&P Carbophalt® G 200/200 idealnie nadaje się do wzmacniania konstrukcji asfaltowych poddawanych najwyższym obciążeniom.

Dowód właściwości użytkowych

Wysokie wymagania dotyczące konstrukcji toru wyścigowego wymagały dodatkowego zwymiarowania, w tym matematycznego dowodu przydatności i wydajności zbrojenia, które ma być zastosowane w elemencie asfaltowym. Może to być zapewnione przez inżynierów S&P ze względu na ich rozległą wiedzę w dziedzinie statycznego zbrojenia w budownictwie żelbetowym. Projekt został przeprowadzony w ścisłej współpracy z ekspertami Hart Consult International GmbH, którzy byli w stanie dostarczyć decydujących informacji dotyczących dynamiki jazdy pojazdów wyścigowych i warunków ramowych, które należy uwzględnić w obliczeniach. Szczegółowy opis zastosowanej koncepcji projektowej jest dostępny w S&P na życzenie.

Śledzenie projektu i bezpieczeństwo kierowców

To, co początkowo planowano jako środek tymczasowy, od dawna udowadnia swoją wartość. Od 2016 roku asfaltowa konstrukcja wzmocniona S&P Carbophalt® G 200/200 nie tylko zapewnia cenne bezpieczeństwo podczas corocznych wyścigów Formuły 1, zapewniając bezpieczeństwo kierowcom, ale odcinki toru są również narażone na obciążenia i napięcia codziennego ruchu drogowego w Baku w okresach niewyścigowych i działają równie dobrze - choć mniej efektownie.

Material

W projekcie wykorzystano:

  • 5 000 m² - S&P Carbophalt® G 200/200

Contact

S&P Reinforcement Poland

S&P Polska Sp. z o.o.

Ul. Bydgoska 9
82-200 Malbork
Polska