Naprawa nawierzchni asfaltowej - Autostrada Ayrtona Senna - São Paulo, Brazylia

Autostrada SP-070 jest ważnym połączeniem komunikacyjnym między São Paulo i Campos do Jordão, Vale do Paraíba i Rio de Janeiro, a także główną drogą dojazdową do międzynarodowego lotniska Guarulhos.

Na tej stronie

Temat
Naprawa nawierzchni asfaltowej
Objekt
Autostrada Ayrtona Senna
Miejsce
São Paulo
Stan
Sao Paulo
Kraj
Brazylia
Data
Okres
4 lata

Sytuacja

Ze względu na nadmierne zużycia nawierzchni, pasy autostrady musiały być odnawiane co około 6 miesięcy przy powtarzających się wysokich kosztach. Oznaczało to również powtarzające się utrudnienia w ruchu, a także marnotrawstwo zasobów.
Poważne uszkodzenia zostały spowodowane pęknięciem odbiciowym z cementowego toru bazowego o grubości 25 cm, który był całkowicie spękany z powodu niestabilnego podłoża i dużego dziennego natężenia ruchu (90 000 pojazdów w jednym kieruneku, z czego ok. 15% to pojazdy ciężarowe).

Projekt ten został wykorzystany jako projekt testowy w ekstremalnych warunkach (niestabilna podstawa) i zwykle takie projekty są zazwyczaj problematyczne przy użyciu produktów zbrojenia asfaltu. W rzeczywistości zainteresowanie tym konkretnym projektem było tak duże, że Uniwersytet w São Paolo był zaangażowany w śledzenie projektu i wspierany przez przeprowadzanie testów na placu budowy, a także analiz.

Rozwiązania

W dniach 18/19 kwietnia 2011 r. na różnych odcinkach pasa nr 4 autostrady zamontowano siatki wzmacniające asfalt S&P. Ponieważ różne sekcje miały różne poziomy stabilności i uszkodzeń, kombinacje siatki i przebiegu zużycia zostały zalecane przez S&P w oparciu o dotkliwość wzorca uszkodzeń. Te sekcje można zobaczyć poniżej:

  • km 17+500 do 17+600 Glasphalt G + 5cm CBUQ (nawierzchnia ścieralno-)
  • km 17+600 do 17+700 Karbofalt G + 5cm CBUQ
  • km 17+700 do 17+850 Karbofalt G + 8cm CBUQ
  • km 17+850 do 17+950 Karbofalt G + 5cm CBUQ
  • km 17+950 do 18+050 Glasphalt G + 5cm CBUQ

Celem było osiągnięcie znacznego wydłużenia okresów międzyobsługowych poprzez co najmniej podwojenie poprzedniej 6-miesięcznej żywotności cyklu zużycia dzięki zastosowaniu wzmocnień strukturalnego S&P.

Śledzenie projektu

Aby uzyskać bezpośrednie porównanie wpływu siatek zbrojeniowych S&P na konstrukcję drogi, miesiąc później, w maju 2011 r., pas 3 został ponownie utwardzony - ale tym razem bez asfaltowej siatki wzmacniającej konstrukcję. Następnie przeprowadzono dalsze przeglądy autostrady w ciągu następnych miesięcy i lat z następującymi wnioskami:

DataCzasStan pasa 4Stan pasa 3
9 lutego 201210 miesięcyStan bardzo dobryWykazywały już oznaki degradacji i przeprowadzono punktowe naprawy
17 września 201217 miesięcyStan bardzo dobryCałkowicie odnowiony po raz drugi, ponieważ pas został uznany za niebezpieczny
23 maja 201325 miesięcyStan  dobryCałkowicie pęknięty i już wymaga ponownego ułożenia
5 czerwca 201437 miesięcyPojawiły się lekkie pęknięcia, ale nie na tyle, aby pas został uznany za niebezpieczny i przeszedł kontrolę zewnętrzną z ARTESPCałkowicie odnowiony po raz trzeci po nadmiernym pęknięciu, którego doznał
28 stycznia 201545 miesięcyNie zaobserwowano dalszej degradacji i oczekiwano co najmniej kolejnego roku użytkowania 

Redukcja emisji CO₂ 

Bezpośrednie porównanie między pasami 3 i 4 umożliwiło przeprowadzenie obliczeń przy użyciu danych dotyczących potencjału globalnego ocieplenia z różnych krajowych baz danych, aby wykazać wpływ rozwiązania S&P na redukcję emisji CO₂. Pas 4, wzmocniony materiałami S&P, okazał się znacznie bardziej zrównoważony niż pas 3, który nie był wzmocniony. W ciągu obserwowanego okresu 45 miesięcy redukcja emisji CO₂- ekwiwalentu wyniosła co najmniej 50% tylko na podstawie zużycia materiałów w tym projekcie. Te dane koncentrują się wyłącznie na oszczędnościach materiałowych; rzeczywiste redukcje CO₂ byłyby znacznie wyższe, gdyby uwzględniono dodatkowe czynniki, takie jak frezowanie, transport i inne operacje na placu budowy związane z powtarzającymi się cyklami napraw.

Streszczenie

Podsumowując, wzmocniony pas 4 wykazał żywotność ponad 3 razy dłuższą niż pas 3, który został naprawiony w tym samym czasie. Dzieje się tak pomimo faktu, że pas 4 był wewnętrznym pasem autostrady i dlatego zakładamy, że otrzymałby większe obciążenie ruchem. Nie tylko to, ale pas z siatkami zbrojenia asfaltowego S&P również znacznie przekroczył cel projektu, jakim jest żywotność 12 miesięcy.

Siatki zbrojeniowe S&P są wstępnie impregnowane bitumem, co wraz z otwartą strukturą siatki prowadzi do doskonałego wiązania siatki w warstwach. To wiązanie ma kluczowe znaczenie przy rozważaniu, w jaki sposób działają siatki poprzez pochłanianie i rozprowadzanie sił wywołujących pęknięcia, co z kolei chroni nowy przebieg zużycia, opóźniając rozprzestrzenianie się pęknięć na powierzchnię.

W tym przypadku S&P współpracowało z klientem, aby zapewnić trwałe rozwiązanie pomimo wyzwań związanych z bardzo niestabilną podłożem i dużym obciążeniem ruchem. Więcej informacji można znaleźć na poniższych zdjęciach.

W sierpniu 2015 r. profil drogi musiał zostać całkowicie zmieniony, aby uwzględnić nowe wyjścia dla lotniska. W związku z tym nie było możliwe kontynuowanie śledzenia projektu, ponieważ konstrukcja drogi została całkowicie odnowiona - w tym wymiana niestabilnej podbudowy.

Contact

S&P Reinforcement Poland

S&P Polska Sp. z o.o.

Ul. Bydgoska 9
82-200 Malbork
Polska