Naprawa nawierzchni asfaltowej - Autostrada Ayrtona Senna - São Paulo, Brazylia

Autostrada SP-070 jest ważnym połączeniem komunikacyjnym między São Paulo i Campos do Jordão, Vale do Paraíba i Rio de Janeiro, a także główną drogą dojazdową do międzynarodowego lotniska Guarulhos.

Na tej stronie

Temat
Naprawa nawierzchni asfaltowej
Objekt
Autostrada Ayrtona Senna
Miejsce
São Paulo
Stan
Sao Paulo
Kraj
Brazil
Data
Okres
4 Years

Sytuacja

Ze względu na nadmierne zużycia nawierzchni, pasy autostrady musiały być odnawiane co około 6 miesięcy przy powtarzających się wysokich kosztach. Oznaczało to również powtarzające się utrudnienia w ruchu, a także marnotrawstwo zasobów.
Poważne uszkodzenia zostały spowodowane pęknięciem odbiciowym z cementowego toru bazowego o grubości 25 cm, który był całkowicie spękany z powodu niestabilnego podłoża i dużego dziennego natężenia ruchu (90 000 pojazdów w jednym kieruneku, z czego ok. 15% to pojazdy ciężarowe).

Projekt ten został wykorzystany jako projekt testowy w ekstremalnych warunkach (niestabilna podstawa) i zwykle takie projekty są zazwyczaj problematyczne przy użyciu produktów zbrojenia asfaltu. W rzeczywistości zainteresowanie tym konkretnym projektem było tak duże, że Uniwersytet w São Paolo był zaangażowany w śledzenie projektu i wspierany przez przeprowadzanie testów na placu budowy, a także analiz.

Rozwiązania

W dniach 18/19 kwietnia 2011 r. na różnych odcinkach pasa nr 4 autostrady zamontowano siatki wzmacniające asfalt S&P. Ponieważ różne sekcje miały różne poziomy stabilności i uszkodzeń, kombinacje siatki i przebiegu zużycia zostały zalecane przez S&P w oparciu o dotkliwość wzorca uszkodzeń. Te sekcje można zobaczyć poniżej:

  • km 17+500 do 17+600 Glasphalt G + 5cm CBUQ (nawierzchnia ścieralno-)
  • km 17+600 do 17+700 Karbofalt G + 5cm CBUQ
  • km 17+700 do 17+850 Karbofalt G + 8cm CBUQ
  • km 17+850 do 17+950 Karbofalt G + 5cm CBUQ
  • km 17+950 do 18+050 Glasphalt G + 5cm CBUQ

Celem było osiągnięcie znacznego wydłużenia okresów międzyobsługowych poprzez co najmniej podwojenie poprzedniej 6-miesięcznej żywotności cyklu zużycia dzięki zastosowaniu wzmocnień strukturalnego S&P.

Śledzenie projektu

Aby uzyskać bezpośrednie porównanie wpływu siatek zbrojeniowych S&P na konstrukcję drogi, miesiąc później, w maju 2011 r., pas 3 został ponownie utwardzony - ale tym razem bez asfaltowej siatki wzmacniającej konstrukcję. Następnie przeprowadzono dalsze przeglądy autostrady w ciągu następnych miesięcy i lat z następującymi wnioskami:

Data Czas Stan pasa 4 Stan pasa 3
9 lutego 2012 10 miesięcy Stan bardzo dobry Wykazywały już oznaki degradacji i przeprowadzono punktowe naprawy
17 września 2012 17 miesięcy Stan bardzo dobry Całkowicie odnowiony po raz drugi, ponieważ pas został uznany za niebezpieczny
23 maja 2013 25 miesięcy Stan  dobry Całkowicie pęknięty i już wymaga ponownego ułożenia
5 czerwca 2014 37 miesięcy Pojawiły się lekkie pęknięcia, ale nie na tyle, aby pas został uznany za niebezpieczny i przeszedł kontrolę zewnętrzną z ARTESP Całkowicie odnowiony po raz trzeci po nadmiernym pęknięciu, którego doznał
28 stycznia 2015 45 miesięcy Nie zaobserwowano dalszej degradacji i oczekiwano co najmniej kolejnego roku użytkowania  

Streszczenie

Podsumowując, wzmocniony pas 4 wykazał żywotność ponad 3 razy dłuższą niż pas 3, który został naprawiony w tym samym czasie. Dzieje się tak pomimo faktu, że pas 4 był wewnętrznym pasem autostrady i dlatego zakładamy, że otrzymałby większe obciążenie ruchem. Nie tylko to, ale pas z siatkami zbrojenia asfaltowego S&P również znacznie przekroczył cel projektu, jakim jest żywotność 12 miesięcy.

Siatki zbrojeniowe S&P są wstępnie impregnowane bitumem, co wraz z otwartą strukturą siatki prowadzi do doskonałego wiązania siatki w warstwach. To wiązanie ma kluczowe znaczenie przy rozważaniu, w jaki sposób działają siatki poprzez pochłanianie i rozprowadzanie sił wywołujących pęknięcia, co z kolei chroni nowy przebieg zużycia, opóźniając rozprzestrzenianie się pęknięć na powierzchnię.

W tym przypadku S&P współpracowało z klientem, aby zapewnić trwałe rozwiązanie pomimo wyzwań związanych z bardzo niestabilną podłożem i dużym obciążeniem ruchem. Więcej informacji można znaleźć na poniższych zdjęciach.

W sierpniu 2015 r. profil drogi musiał zostać całkowicie zmieniony, aby uwzględnić nowe wyjścia dla lotniska. W związku z tym nie było możliwe kontynuowanie śledzenia projektu, ponieważ konstrukcja drogi została całkowicie odnowiona - w tym wymiana niestabilnej podbudowy.

Odpowiedzialny oddział S&P

Contact

S&P Reinforcement Poland

S&P Polska Sp. z o.o.

Ul. Bydgoska 9
82-200 Malbork
Polska