Naprawa nawierzchni asfaltowej - Drogi krajowej L281 i L333 - Märkisch-Oderland, Niemcy

1 stycznia 2016 r. Dyrekcja Dróg Krajowych Brandenburgii przeklasyfikowała drogi krajowe L281 Neureetz – Altranft i L333 Golzow – Genschmar na drogi powiatowe. W ramach procedury przeklasyfikowania, organ przekazujący ustala z przyszłym właścicielem drogi, kto ma ponieść koszty przyszłych inwestycji. W tym przypadku powiat Märkisch-Oderland otrzymał rekompensatę finansową. W związku z tym to administracja powiatowa była odpowiedzialna za zaplanowanie w trybie pilnym potrzebnej modernizacji istniejącej infrastruktury.

Na tej stronie

Temat
Naprawa nawierzchni asfaltowej
Objekt
Droga krajowa L281 i L333
Miejsce
Märkisch-Oderland
Stan
Brandenburgia
Kraj
Niemcy
Data

Sytuacja

Z powodu zaawansowanego wieku oraz nieodpowiedniego zakresu prac utrzymaniowych, konstrukcja drogi wykazywała rozległe uszkodzenia w postaci głębokich pęknięć i powierzchniowych deformacji. Dodatkowym wyzwaniem w zakresie renowacji było to, że część dróg przebiega przez obszary zabudowane i po starej nawierzchni betonowej.

Powiat Märkisch-Oderland zlecił Biuru Technicznemu ds. Gospodarki Wodnej i Kultury Regionalnej (Technische Büro für Wasserwirtschaft und Landeskultur GmbH) z Bad Freienwalde wykonanie dokumentacji technicznej i nadzoru nad realizacją projektu.

Ocena parametrów istniejącej konstrukcji oraz mechanizmów uszkodzeń wykazała, że na wielu odcinkach nośność konstrukcji drogi była tak niska, że zgodnie z wytycznymi dotyczącymi stanu remontowanej nawierzchni konieczna byłaby jej całkowita przebudowa. Ponieważ dostępne środki finansowe na to nie pozwalały, konieczne było znalezienie bardziej ekonomicznego rozwiązania.

Rozwiązania

Koncepcja

W wyniku ograniczeń finansowych opracowano szczegółowe koncepcje remontu dla obu dróg we współpracy z inżynierami firmy S&P Germany. Główne założenie polegało na zachowaniu istniejącej konstrukcji drogi i odnowieniu silnie zniszczonej i spękanej warstwy ścieralnej przy zastosowaniu warstwy wzmacniającej zbrojenia asfaltowego.

Zadaniem zbrojenia geosyntetycznego w postaci siatek jest w tym przypadku zapobieganie przenoszeniu się pęknięć i szczelin z istniejącej nawierzchni do nowo ułożonych warstw asfaltowych, a co za tym idzie – zapobieganie wtórnym uszkodzeniom takim jak wnikanie wody czy pękanie mrozowe.

Wzorowa współpraca i wsparcie podczas montażu

Oprócz skuteczności, kluczowym czynnikiem dla osiągnięcia długotrwałego efektu remontu jest sposób obchodzenia się z siatkami geosyntetycznymi na placu budowy. Szczególnym wyzwaniem – obok znacznych rozmiarów placu budowy – były panujące podczas prac w czerwcu 2019 roku upalne temperatury przekraczające 30°C. W takich warunkach istnieje ryzyko, że wysoka temperatura nawierzchni ponownie aktywuje klejące właściwości emulsji bitumicznej, co może utrudnić przejazd rozściełacza i ciężarówek z masą bitumiczną po już ułożonym zbrojeniu.

Dzięki doskonałej współpracy i ścisłej koordynacji między firmą budowlaną RASK GmbH a certyfikowanym instalatorem S&P, harmonogram budowy został zrealizowany bez opóźnień. Fabrycznie naniesione posypka piaskowa na siatkach S&P, a także wysoka stabilność ułożonego produktu, umożliwiły bezproblemowe prowadzenie rozściełacza po ułożonym zbrojeniu.

 

Kluczowi uczestnicy projektu – p. Bozionek (kierownik budowy, RASK GmbH), p. Skor (TBWL GmbH) i p. Hundertmark (Powiat Märkisch-Oderland) – byli bardzo zadowoleni z wyników i doskonałej współpracy firm.

Monitorowanie projektu

Dzięki ukierunkowaniu planowania na optymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury oraz zastosowaniu wysokowydajnego produktu, udało się ekonomicznie wykorzystać dostępny budżet i uniknąć kosztownej oraz czasochłonnej całkowitej przebudowy dwóch dróg powiatowych.

Dzięki ścisłej koordynacji i dobrej współpracy wszystkich zaangażowanych stron, projekt został zrealizowany zgodnie z harmonogramem i oddany do użytku w nienagannej jakości, mimo trudnych warunków ramowych. 

Potwierdzają to również wyniki testów sczepności międzywarstwowej przeprowadzone przez certyfikowaną jednostkę kontrolną RAP-Stra – firmę ASPHALTA. Wymagana siła ścinająca  Leutnera wynosząca 15 kN, zgodnie z ZTV Asphalt-StB, została bez problemu osiągnięta przy użyciu S&P Glasphalt® G – zarówno na odcinkach z wykonaną nakładką, jak i na powierzchniach frezowanych.

80% redukcji emisji CO₂ dzięki rozwiązaniu S&P

Na podstawie danych Szwedzkiego Zarządu Dróg Krajowych (Trafikverket), zastosowanie zbrojenia asfaltowego S&P w tym projekcie pozwoliło na oszczędność ok. 1 700 ton CO₂, czyli 79,68%, w porównaniu do całkowitej wymiany konstrukcji drogi.

Ten wynik sam w sobie podkreśla potencjał, jaki niesie zastosowanie nowoczesnych systemów zbrojenia nawierzchni przy użyciu siatek geosyntetycznych S&P dla zrównoważonej transformacji budownictwa drogowego.

Material

W projekcie wykorzystano:

  • 80 000 m² - siatki S&P Glasphalt® G do zbrojenia warstw nawierzchni asfaltowych wykonanych z włókien szklanych (w kierunku podłużnym i poprzecznym) wstępnie przesączana asfaltem z jednostronną posypką z piasku kwarcowego i ochronną folią poliestrową zabezpieczającą przed sklejeniem

Contact

S&P Reinforcement Poland

S&P Polska Sp. z o.o.

Ul. Bydgoska 9
82-200 Malbork
Polska