Naprawa nawierzchni asfaltowej - Droga krajowa L281 i L333 - Märkisch-Oderland, Niemcy
1stycznia 2016 r. Brandenburski Zarząd Dróg Krajowych przeklasyfikował drogi krajowe L281 Neureetz - Altranft i L333 Golzow - Genschmar na drogi powiatowe. W procedurze zmiany klasyfikacji organ zrzekający się uzgadnia z przyszłym właścicielem drogi, kto będzie musiał zapłacić za wszelkie nadchodzące inwestycje. W tym przypadku powiat Märkisch-Oderland otrzymał rekompensatę finansową. Administracja powiatu była zatem odpowiedzialna za planowanie inwestycji i pilnie potrzebną przebudowę infrastruktury.
Na tej stronie
- Temat
- Naprawa nawierzchni asfaltowej
- Objekt
- Droga krajowa L281 i L333
- Miejsce
- Märkisch-Oderland
- Stan
- Brandenburgia
- Kraj
- Germany
- Data
System
Opisy projektów
Sytuacja
Ze względu na zaawansowany wiek i niewłaściwei utrzymania w przeszłości, nawierzchnia drogi wykazała rozległe uszkodzenia w postaci głębokich pęknięć i powierzchownych deformacji. Dodatkowym wyzwaniem dla rewitalizacji był fakt, że część dróg przebiega przez tereny miejskie oraz po starych drogach.
Powiat Märkisch-Oderland zlecił Biuru Technicznemu ds. Gospodarki Wodnej i Kultury Regionalnej (Technische Büro für Wasserwirtschaft und Landeskultur GmbH) z Bad Freienwalde planowanie techniczne i nadzór nad budową. Ocena charakterystyki gleby, istniejącej struktury i mechanizmów uszkodzeń ujawniła wartość pozostałości substancji na wielu odcinkach, co wymagałoby pełnej przebudowy dróg w odniesieniu do konwencjonalnych metod rekultywacji. Ponieważ nie byłoby to możliwe przy dostępnych funduszach, szukano alternatywy gospodarczej.
Rozwiązania
Koncepcja
W wyniku ograniczeń finansowych we współpracy z inżynierami z S&P Germany opracowano szczegółowe koncepcje renowacji obu dróg. Ogólnym zakresem koncepcji było zachowanie istniejącej struktury drogi i odnowienie starej i popękanej nawierzchni za pomocą wzmocnień między warstwami drogi. Zadaniem zbrojenia asfaltowego w tym kontekście jest zapobieganie odbijaniu się pęknięć i połączeń z istniejącej nawierzchni w nowe warstwy asfaltu, a tym samym zapobieganie późniejszym uszkodzeniom mechanicznym, takim jak wnikanie wody i pękanie mrozowe.
Aby zapewnić ekonomiczną naprawę i możliwie najpłynniejszy proces budowy, wspólnie opracowano warianty renowacji, które zostały dostosowane do istniejących warunków ramowych:
- Na obszarach z ograniczeniami wysokości określono wymianę warstwy ścieralnej asfaltu o grubości 3,5 cm zgodnie z ZTV BEA-StB. Zbrojenie asfaltowe ułożono na frezowanej nawierzchni.
- Poza terenami miejskimi zaplanowano rekultywację metodą nawierzchni nakładkowej, aby jak najefektywniej wykorzystać istniejącą substancję resztkową. Tutaj zbrojenie asfaltowe zostało zamontowane na istniejącej nawierzchni i pokryte warstwą ścieralną o grubości 3,5 cm.
- Na terenach z nawierzchnią określono zastosowanie wartwy poziomującej o grubości 6 cm na istniejącej nawierzchni. Podczas późniejszego zbrojenia asfaltu i torem zużywalnym można osiągnąć najlepsze możliwe zakotwienie, a tym samym skuteczność zbrojenia między warstwami asfaltu.
Doskonałe wsparcie i współpraca podczas instalacji
Oprócz ich skuteczności, obsługa systemów zbrojenia asfaltowego w praktyce budowlanej jest decydującym czynnikiem dla osiągnięcia długoterminowego wyniku rekultywacji. Oprócz znacznych rozmiarów placu budowy, szczególnym wyzwaniem były wysokie letnie temperatury powyżej 30°C, które panowały podczas prac w czerwcu 2019 r. Przy wysokich temperaturach powierzchni istnieje ryzyko, że efekt adhezyjny emulsji bitumicznej zostanie ponownie aktywowany, co może utrudnić rozściełaczom i ciężarówkom jazdę po ułożonym zbrojeniu. Dzięki doskonałej współpracy i ścisłej koordynacji pomiędzy firmą budowlaną RASK GmbH a certyfikowanym instalatorem specjalistycznym S&P, planowany harmonogram budowy mógł zostać zrealizowany bez żadnych opóźnień. Zastosowane fabrycznie szlifowanie zbrojenia asfaltowego S&P oraz wysoka stabilność położenia fachowo ułożonego produktu umożliwiły bezproblemowe podawanie rozściełacza na ułożone zbrojenie. Kluczowi uczestnicy projektu: pan Bozionek (kierownik budowy RASK GmbH), pan Skor (TBWL GmbH) i pan Hundertmark (powiat Märkisch-Oderland) byli bardzo zadowoleni z wyniku i doskonałej współpracy między zaangażowanymi firmami.
Śledzenie projektu
Dzięki skoncentrowaniu planowania technicznego na optymalnym wykorzystaniu istniejącej substancji i zastosowaniu produktu o wysokiej wydajności, możliwe było oszczędne wykorzystanie dostępnego budżetu i uniknięcie kosztownej i czasochłonnej pełnej przebudowy dwóch dróg powiatowych. Dzięki ścisłej koordynacji i dobrej współpracy zaangażowanych stron projekt został ukończony zgodnie z harmonogramem i przekazany w nienagannej jakości pomimo wymagających warunków ramowych. Podkreślają to również wartości wiązań warstwowych określone w trakcie testu kontrolnego przez certyfikowaną agencję testową RAP-Stra ASPHALTA. Wymagane wiązanie warstwowe według Leutnera na poziomie 15 kN, zgodnie z ZTV Asphalt-StB, zostało osiągnięte bez żadnych problemów z S&P Glasphalt® G, zarówno w odcinkach nawierzchni nakładkowej, jak i na frezowanych powierzchniach.
80% oszczędności emisji CO2 dzięki rozwiązaniu S&P
Na podstawie danych szwedzkiego Krajowego Zarządu Dróg (Trafikverket), zastosowanie wzmocnień asfaltowych S&P w tym projekcie przyniosło oszczędności o około 1 700 t CO2eqv - czyli 79,68% - w porównaniu z wymianą całej nawierzchni zespolonej.
Już sama ta liczba podkreśla możliwości, jakie oferuje zastosowanie nowoczesnych systemów zbrojenia asfaltowego firmy S&P dla zrównoważonej transformacji budownictwa drogowego.
Material
W projekcie wykorzystano:
- 80 000 m² - siatki S&P Glasphalt® G do zbrojenia warstw nawierzchni asfaltowych wykonanych z włókien szklanych (w kierunku podłużnym i poprzecznym) wstępnie przesączana asfaltem z jednostronną posypką z piasku kwarcowego i ochronną folią poliestrową zabezpieczającą przed sklejeniem