Przebudowa nawierzchni drogowej - Ulica Grabiszyńska - Wrocław, Polska

Opis projektu
 

Ulica Grabiszyńska jest jedną z kluczowych tras wjazdowych i wyjazdowych z południowo-zachodniej części miasta Wrocław. Ze względu na codzienne dojazdy do pracy, a także zmienne warunki pogodowe z mroźną zimą i ciepłym latem, droga narażona jest na działanie wielu czynników, które mogą łatwo spowodować uszkodzenie nawierzchni. Przed zmianą struktury sieci drogowej w mieście, droga była narażona na duże natężenie ruchu ze znacznym udziałem ruchu ciężkiego.

Na tej stronie

Temat
Przebudowa nawierzchni drogowej
Objekt
Ulica Grabiszyńska
Miejsce
Wrocław
Stan
dolnośląskie
Kraj
Poland
Data

S&P Case Study - Download - NEEDS WORK

Sytuacja

W 2003 roku Miasto podjęło decyzję o ponownym wykonaniu drogi, która została wykonana z historycznej kostki brukowej o wymiarach 9 x 11 cm. Ułożenie gładkiej konstrukcji asfaltowej na wierzchu kostki brukowej przynosi wiele korzyści dla użytkownika drogi, w tym większy komfort jazdy, jak również większe bezpieczeństwo na drodze. Jednak ułożenie nawierzchni asfaltowej na kostce brukowej może szybko doprowadzić do problemów z pękaniem warstwy ścieralnej z powodu ewentualnych ruchów różnicowych i problemów z wiązaniem pomiędzy nakładką asfaltową a podbudową z gładką powierzchnią bruku. W związku z dużym natężeniem ruchu w dni powszednie oraz przebiegającą przez jezdnię linią tramwajową, przy planowanym remoncie drogi szczególnie ważny był czas. Należało ograniczyć zamknięcia dróg, a zakłócenia w ruchu musiały być minimalne

Rozwiązania

Ze względu na istniejące ograniczenia wysokościowe (odwodnienie, infrastruktura techniczna drogi itp.) planowano pokrycie kostki brukowej jedynie warstwą asfaltu SMA o grubości 2,5 cm o wysokiej wytrzymałości. W ramach przygotowań do robót tylko ok. 50 % powierzchni zostało doprowadzone do poziomu za pomocą warstwy wyrównawczej. Takiego poziomowania wymagały fragmenty drogi, które najbardziej ucierpiały wskutek powodzi z 1997r. Pozostała część drogi nie wymagała dodatkowych prac przygotowawczych. Jako nawierzchnię ułożono specjalnie wymieszaną warstwę ścieralną, podobną do SMA, o grubości zaledwie 2,5 cm. Ze względu na niewielką grubość warstwy ścieralnej rozwiązanie to uznano za “ryzykowne”, a firma budowlana zaoferowała jedynie 6-miesięczną gwarancję na okres eksploatacji drogi po jej ułożeniu. Zgodnie z zaleceniami firmy S&P właściciel drogi zdecydował się wzmocnić strefy hamowania i zatrzymywania się przed sygnalizacją świetlną przy pomocy siatek S&P Carbophalt® G. Produkty wzmacniające S&P zostały zainstalowane w tych konkretnych miejscach, aby przeciwdziałać siłom ścinającym i obciążeniom punktowym wprowadzanym do cienkiej warstwy asfaltu przez zwalniający, zatrzymujący się i przyspieszający ruch. Włókna węglowe o wysokiej wytrzymałości zawarte w siatkach S&P Carbophalt® G nadają się do tego celu w szczególności, ponieważ są w stanie znakomicie absorbować znaczne siły nawet przy najmniejszych wydłużeniach (>1,5%) i zakotwiczyć je w wiązaniu z otaczającym asfaltem.

Realizacja projektu
 

W kolejnych latach firma S&P kontynuowała monitorowanie stanu drogi. Skupiono się nie tylko na miejscach, gdzie zainstalowano S&P Carbophalt® G, ale także na tych, gdzie nie było siatki wzmacniającej S&P. W trakcie realizacji projektu można było zaobserwować, że obszary, na których zastosowano siatkę wzmacniającą S&P, spisywały się znakomicie, a droga pozostała w dobrym stanie, natomiast niewzmocnione odcinki drogi, szybko uległy nadmiernemu spękaniu i uszkodzeniu. Poniższe zdjęcia ilustrują, jak na przestrzeni lat postępował proces niszczenia nawierzchni niewzmocnionej w porównaniu do tej zbrojonej siatkami S&P.

Material

Siatka do zbrojenia warstw nawierzchni asfaltowych wykonana z włókien szklanych (w kierunku podłużnym) i włókien węglowych (w kierunku poprzecznym) wstępnie przesączana asfaltem.

Contact

S&P Reinforcement Poland

S&P Polska Sp. z o.o.

Ul. Bydgoska 9
82-200 Malbork
Polska