Przebudowa nawierzchni drogowej - Ulica Grabiszyńska - Wrocław, Polska

Grabiszyńska

Wzmocnienie strukturalne

Przebudowa nawierzchni drogowej - Ulica Grabiszyńska - Wrocław, Polska

Opis projektu
 

Ulica Grabiszyńska jest jedną z kluczowych tras wjazdowych i wyjazdowych z południowo-zachodniej części miasta Wrocław. Ze względu na codzienne dojazdy do pracy, a także zmienne warunki pogodowe z mroźną zimą i ciepłym latem, droga narażona jest na działanie wielu czynników, które mogą łatwo spowodować uszkodzenie nawierzchni. Przed zmianą struktury sieci drogowej w mieście, droga była narażona na duże natężenie ruchu ze znacznym udziałem ruchu ciężkiego.

Temat 
Przebudowa nawierzchni drogowej
Obiekt 
Ulica Grabiszyńska
Miejsce 
Wrocław
Stan 
dolnośląskie
Kraj 
Polska
Data 
2003

Sytuacja

W 2003 roku Miasto podjęło decyzję o ponownym wykonaniu drogi, która została wykonana z historycznej kostki brukowej o wymiarach 9 x 11 cm. Ułożenie gładkiej konstrukcji asfaltowej na wierzchu kostki brukowej przynosi wiele korzyści dla użytkownika drogi, w tym większy komfort jazdy, jak również większe bezpieczeństwo na drodze. Jednak ułożenie nawierzchni asfaltowej na kostce brukowej może szybko doprowadzić do problemów z pękaniem warstwy ścieralnej z powodu ewentualnych ruchów różnicowych i problemów z wiązaniem pomiędzy nakładką asfaltową a podbudową z gładką powierzchnią bruku. W związku z dużym natężeniem ruchu w dni powszednie oraz przebiegającą przez jezdnię linią tramwajową, przy planowanym remoncie drogi szczególnie ważny był czas. Należało ograniczyć zamknięcia dróg, a zakłócenia w ruchu musiały być minimalne

Rozwiązania

Ze względu na istniejące ograniczenia wysokościowe (odwodnienie, infrastruktura techniczna drogi itp.) planowano pokrycie kostki brukowej jedynie warstwą asfaltu SMA o grubości 2,5 cm o wysokiej wytrzymałości. W ramach przygotowań do robót tylko ok. 50 % powierzchni zostało doprowadzone do poziomu za pomocą warstwy wyrównawczej. Takiego poziomowania wymagały fragmenty drogi, które najbardziej ucierpiały wskutek powodzi z 1997r. Pozostała część drogi nie wymagała dodatkowych prac przygotowawczych. Jako nawierzchnię ułożono specjalnie wymieszaną warstwę ścieralną, podobną do SMA, o grubości zaledwie 2,5 cm. Ze względu na niewielką grubość warstwy ścieralnej rozwiązanie to uznano za “ryzykowne”, a firma budowlana zaoferowała jedynie 6-miesięczną gwarancję na okres eksploatacji drogi po jej ułożeniu. Zgodnie z zaleceniami firmy S&P właściciel drogi zdecydował się wzmocnić strefy hamowania i zatrzymywania się przed sygnalizacją świetlną przy pomocy siatek S&P Carbophalt® G. Produkty wzmacniające S&P zostały zainstalowane w tych konkretnych miejscach, aby przeciwdziałać siłom ścinającym i obciążeniom punktowym wprowadzanym do cienkiej warstwy asfaltu przez zwalniający, zatrzymujący się i przyspieszający ruch. Włókna węglowe o wysokiej wytrzymałości zawarte w siatkach S&P Carbophalt® G nadają się do tego celu w szczególności, ponieważ są w stanie znakomicie absorbować znaczne siły nawet przy najmniejszych wydłużeniach (>1,5%) i zakotwiczyć je w wiązaniu z otaczającym asfaltem.

Realizacja projektu
 

W kolejnych latach firma S&P kontynuowała monitorowanie stanu drogi. Skupiono się nie tylko na miejscach, gdzie zainstalowano S&P Carbophalt® G, ale także na tych, gdzie nie było siatki wzmacniającej S&P. W trakcie realizacji projektu można było zaobserwować, że obszary, na których zastosowano siatkę wzmacniającą S&P, spisywały się znakomicie, a droga pozostała w dobrym stanie, natomiast niewzmocnione odcinki drogi, szybko uległy nadmiernemu spękaniu i uszkodzeniu. Poniższe zdjęcia ilustrują, jak na przestrzeni lat postępował proces niszczenia nawierzchni niewzmocnionej w porównaniu do tej zbrojonej siatkami S&P.

Materiał

Siatka do zbrojenia warstw nawierzchni asfaltowych wykonana z włókien szklanych (w kierunku podłużnym) i włókien węglowych (w kierunku poprzecznym) wstępnie przesączana asfaltem.

Galeria zdjęć

  • Grabiszyńska

    Wrzesień 2003 
    Nawierzchnia drogi wykonana z kostki brukowej. (stan przed remontem)

  • Grabiszyńska

    Wrzesień 2003 →
    Instalacja siatki Carbophalt® G

  • Grabiszyńska

    Instalacja siatki Carbophalt® G

  • Grabiszyńska

    Instalacja siatki Carbophalt® G

  • Grabiszyńska

    Luty 2006 
    Znaczne spękania na obszarach drogi, na których nie zainstalowano siatek wzmacniających S&P

  • Grabiszyńska

    Kwiecień 2008 
    W miejscach, gdzie zainstalowano zbrojenie asfaltu nie zaobserwowano uszkodzeń.

  • Grabiszyńska

    Porównanie tego samego odcinka drogi z linią wskazującą, gdzie zainstalowano siatkę S&P

  • Grabiszyńska

    Listopad 2011 
    Po 8 latach zaczęły pojawiać się pierwsze oznaki uszkodzeń. Na zdjęciu wyraźnie widać, jak cienka była warstwa ścieralna zbrojona siatkami S&P.

Service

Osoba do kontaktu

Studium problemu

Produkty powiązane

S&P Wzmacnianie nawierzchni asfaltowych

Siatki kompozytowe do wzmocnień nawierzchni asfaltowych

Jesteś tutaj

    Kontakt

    Legal info

    Legal info

    • Simpson Strong-Tie®

      Od 2012 roku, Grupa S&P stała się częścią Simpson Strong-Tie, międzynarodowej korporacji produkującej materiały budowlane z siedzibą w Californi oraz wieloma oddziałami na terenie całej Europy.

      Firma angażuje się w pomoc klientom w odniesieniu do ich indywidualnych potrzeb, oferując wyjątkowe produkty wymienione w katalogach, kompleksową obsługę inżynieryjno-techniczną, obsługę produktów, testy, szkolenia firm wykonawczych oraz dostarczanie produktów na czas.

    SIMPSON Strong-Tie