Links: Mobile Menu v1

Języki

Main Navigation pl-PL

Odnowa drogi kołowania - Międzynarodowe lotnisko - Kopenhaga, Dania

Zapobieganie pęknięciom

Port lotniczy w Kopenhadze jest głównym, międzynarodowym lotniskiem w Danii. Jest to największy port lotniczy w Skandynawii z którego skorzystało w roku 2006 blisko 29 mln pasażerów.  Jednocześnie jest to jedno z najstarszych lotnisk międzynarodowych w Europie – wybudowane w roku 1925. Sytuacja ta stanowiła spore wyzwanie dla S&P Nordic przy okazji opracowania wzmocnienia drogi kołowania „C”. W pierwotnej wersji nawierzchnia droga kołowania była wykonana w technologii betonu cementowego, który w ciągu minionych lat przykryto kilkoma warstwami MMA. W ciągu lat użytkowania na warstwa asfaltowych pojawił się szereg rys.

Kraj 

Dania

Data 

2017

Okres 

1 dzień

Studium problemu 

Renovation of taxiway airport Copenhagen

Analiza przypadku - do pobrania 

PDF icon case_study_airport_copenhagen_20180122.pdf

Sytuacja 

Drogę kołowania „C” na Międzynarodowym Lotnisku w Kopenhadze zbudowano w roku 1940. Konstrukcję nawierzchni wykonano w technologii betonu cementowego. Niestety w miarę lat użytkowania okazało się, ze nawierzchnia ta wymaga wielu prac utrzymaniowych. Aby zmniejszyć ich ilość postanowiono wykonać nakładki z mieszanek mineralno-asfaltowych, lecz nie wykonano żadnych warstw które zapobiegłyby pojawieniu się rys odbitych. Rysy na nawierzchni mogą prowadzić do wzrostu ryzyka uszkodzenia od obiektu „obcego” na nawierzchni (FOD - Foreign Object Damage).

Rozwiązania 

Rozwiązanie zaproponowane przez S&P polegało na pozostawieniu możliwie grubej, istniejącej warstwy MMA. Ułożenie warstwy siatki S&P Carbophalt G i nowej warstwy z MMA. Zadaniem siatki była ochrona nowo ułożonej warstwy przed pojawieniem się rys poprzez przejecie naprężeń rozciągających. Cała naprawa zajęła około 3,5 godziny. Rozwiązanie z zastosowaniem siatki S&P Carbophalt G zapobiega pojawieniu się rys odbitych ryzyka uszkodzenia od obiektu obcego (FOD) zwiększając jednocześnie żywotność nawierzchni i obniżając koszty jej utrzymania w czasie.

Materiał 

3'400 m2 S&P Carbophalt ® G

Odpowiedzialny oddział S&P: 
S&P Reinforcement Nordic ApS
Międzynarodowe lotnisko Kopenhaga

Prepared surface

Airport Copenhagen
Airport Copenhagen

Mechanical unrolling of S&P Carbophalt ® G in one of the busiest areas of the airport and application of new asphalt pavement onto the S&P grid

Kontakt

Obszar

S&P